Czy masz świetny pomysł na biznes, ale nie masz know-how, aby przekształcić go w firmę? Napisanie biznesplanu jest kluczem do uzyskania finansowania, partnerów i współpracowników. Ten dokument pomoże Ci przeanalizować potencjalne możliwości, zarządzać ryzykiem i ustawić swój biznes tak, aby miał jak największe szanse na sukces. Oto wskazówki, jak przygotować się do pisania biznesplanu.
Jakie elementy powinien zawierać biznesplan?
To tylko kilka z elementów, które powinieneś zawrzeć w biznesplanie:
- Streszczenie – Jest to Twoje pierwsze wprowadzenie do czytelnika. Celem streszczenia jest sprzedanie twojego biznesu – całego biznesu – zajętemu inwestorowi, który prawdopodobnie nie przeczyta reszty dokumentu. Choć z czasem możesz zmieniać treść tej sekcji, nie zmieniaj tytułu. Zawsze powinno to być „Streszczenie”.
- Opis firmy – Ta sekcja powinna mieć 2-3 strony i powinna krótko opisywać firmę, jej historię i misję/cel. Powinna również zawierać szczegóły dotyczące założycieli/właścicieli.
- Analiza rynku/branży – Ta sekcja powinna zawierać informacje o obecnym i przyszłym stanie branży, w której działa Twoja firma. Powinna również zawierać szczegóły dotyczące zapotrzebowania na Twój produkt lub usługę.
- Analiza konkurencji – Ta sekcja powinna zawierać szczegóły dotyczące innych firm w Twojej branży, ich mocnych, słabych stron, szans i zagrożeń (zwanych „czterema rogami” branży).
- Strategia marketingowa – Ta sekcja powinna zawierać szczegóły dotyczące tego, jak planujesz wprowadzić na rynek swój produkt lub usługę. Powinna również zawierać wszelkie plany marketingowe mające na celu budowanie rozpoznawalności marki.
- Plan zasobów ludzkich – Ta część powinna zawierać szczegóły dotyczące sposobu rekrutacji, szkolenia i utrzymania pracowników. Powinna również zawierać szczegóły dotyczące ubezpieczenia zdrowotnego, planów emerytalnych i świadczeń pracowniczych.
- Operacje – Ta część powinna zawierać szczegóły dotyczące miejsca, w którym planujemy prowadzić działalność i rodzaju obiektu, który planujemy wykorzystać. Powinna również zawierać szczegóły dotyczące wszelkiego sprzętu, który planujemy używać, a także koszty mediów i ubezpieczenia.
- Plan zarządzania – Ta sekcja powinna zawierać szczegóły dotyczące zespołu zarządzającego, ich doświadczenia, wykształcenia i wszelkich CV, które mają w aktach. Powinien również zawierać role każdego z członków zespołu, jak również ich indywidualne cele.
- Prognozy finansowe – Ta część powinna zawierać szczegóły dotyczące przewidywanych kosztów rozpoczęcia i prowadzenia działalności. Powinna również zawierać szczegóły dotyczące wszystkich źródeł dochodu.
Jak oszacować ryzyko w biznesplanie?
Chociaż biznesplany mają nakreślać najlepszy scenariusz, to muszą również nakreślać ryzyko. Ważne jest, aby być realistą co do tego, jak Twój biznes będzie funkcjonował: Jakie są słabe strony tego planu? Co może pójść nie tak? Jak planujesz radzić sobie z potencjalnymi problemami? Bądź tak dokładny, jak to tylko możliwe, nakreślając następujące elementy:
- Kim są twoi konkurenci? Jak Twoja firma będzie się wyróżniać na tle innych?
- Jaka jest wielkość rynku i jak dużą jego część spodziewasz się uchwycić?
- Jakie są bariery wejścia na ten rynek?
- W jaki sposób Twój produkt lub usługa odróżnia się od konkurencji?
- Czy znasz swojego klienta?
Jak opisać firmę w biznesplanie?